Rabu, 20 Oktober 2010

Fungsi Blog

1. Blog sebagai media sehala : Bentuk ini hanya memaparkan pengalaman hidup penulis, atau satu nukilan, semata - mata hanya suka - suka saja, kemudian menutup ruang komen bagi pembaca.
2. Blog sebagai media dua hala : Bentuk ini serupa seperti yang pertama, hanya saja dengan cara ini, mampu memberi peluang kepada pembaca untuk memberi komen serta mengenali penulis seterusnya menjalin persahabatan melalui blog itu.
3. Blog sebagai media berbagai hala : Bentuk ini pun hanya memiliki perbedaan tipis dengan dua bentuk diatas, jika keduanya hanya di buat dengan suka - suka, yang ini di buat dengan tujuan tertentu.Diantaranya sebagai maklumat dan pendidikan, promosi barang jualan, perhidmatan, dan pengiklanan.
4. Maklumat dan pendidikan : Blog jenis ini hanya boleh dibuat oleh penulis yang berpendidikan ataupun yang mempunyai pengalamannya sendiri.
5. Promosi barang jualan dan perhidmatan : Blog jenis ini sekiranya kita tidak mampu membuatnya kita boleh mengupah orang lain, yang penting kita ada barangan atau perhidmatan sendiri ataupun mengedar barangan orang lain yang ingin kita pasarkan.
6. Pengiklanan : Blog jenis ini saya dapati adalah blog yang lebih mudah digunakan, kita hanya perlu mengetahui sedikit sebanyak cara dan teknik 'blogging'. Sementara itu kita tidak perlu mengeluarkan modal yang banyak, ini karena kita boleh memulai blog kita di www.blogger.com/start dengan percuma. Bagi yang mampu bisa menggunakan domain dan hosting yang membutuhkan biaya sepertidi www.namsahaz.com serta menggunakan weblog www.wordpress.com salah satu contohnya adalah 'Google Adsense' dan ini juga disebut dengan 'pay per click'. Apabila kita menggunakan blog bentuk ini, maka kita berperan sebagai 'Adsense Publisher', yang mana kita bekerja dengan Google sebagai majikan. Setiap iklan yang di klik akan dibayar berupa cek setelah sampai minimum USD100 apabila nilai minimum tidak dapat dicapai pada bulan itu, maka akan dibawa kehadapan hingga nilai USD100 cukup dan cek akatiba di tanggan anda.
7. Blog sebagai media dengan cara yang salah : Bentuk ini selalu digunakan oleh mereka yang tidak bertanggung jawab, yang mereka tau akan mendapat keuntungan secara mudah dengan memaparkan benda - benda yang dilarang, bagi mereka yang penting adalah uang.(saya kira saya tidak perlu mengulas lanjut tentang rupa bentuk blog ini, tentunya anda semua sudah dapat memaklumi hal tersebut).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar